Persbericht: EU moet haar betrekkingen in Latijns-Amerika heroverwegen - CIDSE

Persbericht: EU moet haar betrekkingen met Latijns-Amerika heroverwegen

EU-betrekkingen met Latijns-Amerika moeten volgens de ngo's die vandaag op het tweede EU-CELAC Civil Society Forum in Brussel worden georganiseerd, georganiseerd door CONCORD en Mesa de Articulación, meer samenwerking en sociaaleconomische gelijkheid bevorderen, met bijzondere aandacht voor mensenrechten.

Tijdens het evenement was Federica Mogherini, hoge vertegenwoordiger van de Europese Unie voor buitenlandse zaken, aanwezig terwijl de EU-leiders in Brussel bijeenkomen voor de EU-Raad.

De EU in Latijns-Amerika: een goede partner?

De EU speelt een belangrijke rol in Latijns-Amerika en is een van de grootste donoren van ontwikkelingshulp en de op een na grootste handelspartner. Van 2001 naar 2011 is de uitvoer van grondstoffen vanuit Latijns-Amerika naar de EU gestaag toegenomen met in totaal 52%. Maar vaak heeft de agressieve winning van natuurlijke hulpbronnen negatieve gevolgen voor de lokale omgeving en verhoogt het de gedwongen verplaatsing van lokale mensen en andere schendingen van rechten.

Voor Laura Sullivan, vice-president van CONCORD, de Europese confederatie van ngo's voor noodhulp en ontwikkeling: “Europa moet een eerlijkere relatie hebben met Latijns-Amerika en ervoor zorgen dat zijn beleid inzake handel, energie en landbouw coherent is en geen schade toebrengt. 2015 is een jaar voor het maken of breken van de ontwikkelingsverbintenissen van de EU. "

Mensenrechten en armoedebestrijding versus economische belangen

Miguel Santibáñez, coördinator van het Mesa de Articulación zegt dat “in de huidige context de twee regio's vergelijkbare verontrustende trends laten zien. Economische belangen krijgen in biregionale betrekkingen voorrang boven mensenrechten en armoedebestrijding, en universele toegang tot sociale basisvoorzieningen is beperkt. "

Europese maatschappelijke netwerken in Brussel met een sterke focus op de betrekkingen tussen de EU en Latijns-Amerika, waaronder de EU ACT Alliance, CIDSE, Cifca, Grupo Sur en Oidhaco zien het forum als een strategische kans om het belang van bevordering van de betrekkingen tussen de twee regio's te benadrukken, gericht op mensenrechten en gendergelijkheid, duurzame alternatieven voor het huidige economische model en de oprichting van een meer rechtvaardige en inclusieve samenleving.

Een gezamenlijke verklaring van het forum zal op 20 maart worden gepubliceerd om de publieke opinie in de Europese Unie, Latijns-Amerika en het Caribisch gebied te beïnvloeden.

Loopt af

Noot voor de redactie:
1. Volgende stappen: de tweede officiële EU-CELAC-top vindt plaats in juni 2015, waar de staatshoofden en regeringsleiders van de twee regio's elkaar in Brussel zullen ontmoeten.
2. CONCORD is de Europese confederatie van hulp- en ontwikkelings-NGO's. Het vertegenwoordigt NGO's uit alle EU-lidstaten van 28, evenals internationale 18-netwerken en aangesloten 2-leden.
3. Mesa de Articulación is een regionaal netwerk van NGO's in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied.
4. CONCORD's spotlight-rapport over het EU-beleidscoherentieverslag gaat in op de negatieve effecten van het EU-beleid op ontwikkelingslanden. Meer info: http://bit.ly/1FBj4tD

Contactgegevens:
Valentina Pavarotti, CIDSE Media- en Communicatiemedewerker
+ 32 (0) 2 282 40 73, pavarotti (AT) cidse.org

Press_release_CSF_19_March_EN.pdf
Comunicato_Stampa_FSC_Italiano_ECU.pdf
Communique_presse_FSC_19_Mars_FR.pdf
Comunicado_Prensa_FSC_19_Marzo_ES.pdf

Deel deze inhoud op sociale media