Persbericht: EU-CELAC-top: terugwinnen van de soevereiniteit van volkeren tegen door bedrijven geleide handel - CIDSE
Persbericht

Persbericht: EU-CELAC-top: terugvordering van volkssoevereiniteit tegen door bedrijven geleide handel

Maandag 8 Juni 2015. CIDSE claimt samen met de sociale bewegingen van de EU en Latijns-Amerika de soevereiniteit van mensen tegen handel onder leiding van bedrijven, gepromoot op de Europese en Latijns-Amerikaanse top. Dit persbericht is beschikbaar in EN / ES / FR.

Een brede coalitie van sociale bewegingen uit Latijns-Amerika en Europa organiseert drie dagen mobilisatie (8-10 juni) in Brussel en Straatsburg ter gelegenheid van de EU-CELAC-top (10-11 juni). De brede coalitie is gericht op het versterken en zichtbaar maken van bestaande weerstanden en worstelingen die plaatsvinden in de twee regio's. Bovendien belichten ze nieuwe initiatieven die afstappen van de handels- en investeringsarchitectuur die wordt gepromoot door multinationale ondernemingen.
In dezelfde week zal het Europees Parlement in Straatsburg stemmen over de TTIP-overeenkomst (het trans-Atlantische handels- en investeringspartnerschap) tussen de EU en de VS.

De drie dagen van mobilisatie begonnen vanochtend met een openbaar debat met vertegenwoordigers van regeringen, parlementen, sociale bewegingen en vakbonden over het zeer omstreden bezuinigingsbeleid in Europa; Vrijhandelsovereenkomsten en bilaterale investeringsverdragen; en bedrijfsmisdaden en mensenrechtenschendingen; door Europese en Latijns-Amerikaanse multinationals, evenals de wereldwijde 'resource grab'.

Bernd Nilles (CIDSE secretaris-generaal) verklaarde: “Staatshoofden die aanwezig zijn op de EU / CELAC-top moeten luisteren naar de stemmen van mensen die getroffen zijn door sociale en milieueffecten veroorzaakt door de activiteiten van transnationale ondernemingen, met name in de sector van de winningsindustrieën. Hiervoor is de komende onderhandeling over het bindende verdrag van de VN een cruciaal moment ”.

Maria Fernanda Espinosa (Ecuador Permanente Missie bij de VN in Genève) zei: “Er is een mandaat voor de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties om te onderhandelen over een wettelijk bindend instrument voor transnationale ondernemingen en mensenrechten. Op dit punt is het belangrijkste dat alle lidstaten op een open en constructieve manier deelnemen aan de eerste bijeenkomst van de Inter Government Working Group (6-10 juli) in Genève. "

Brusselse maatschappelijke organisaties die toezicht houden op de betrekkingen EU-CELAC hebben een geanimeerde video tijdens het evenement. De video legt uit hoe een handelsrelatie - voornamelijk gebaseerd op de winning van grondstoffen - bijdraagt ​​aan de uitputting van niet-hernieuwbare natuurlijke hulpbronnen, opwarming van de aarde en sociale conflicten.

Maatschappelijke organisaties hebben herhaaldelijk gewaarschuwd voor de gevaren van onevenwichtige handelsbetrekkingen en hebben er bij de EU op aangedrongen meer symmetrische betrekkingen te bevorderen die bijdragen tot een doeltreffende eerbiediging van de mensenrechten en tegelijkertijd duurzame alternatieven voor het huidige economische model bevorderen.

Sociale bewegingen die deelnamen aan de Dagen van Mobilisatie bevestigden opnieuw hun oproep voor een verschuiving in de correlatie van krachten die de verovering van het algemeen belang door bedrijven bevorderen. Daarom drongen ze er bij alle regeringen op aan deel te nemen aan het historische proces bij de Verenigde Naties voor een bindend instrument voor multinationale ondernemingen.

EINDE

KENNISDATABASE

- CIDSE heeft samen met andere in Brussel gevestigde netwerken die werken aan EU / CELAC-relaties een geanimeerde video met uitleg over de effecten van het handelsbeleid van de EU in Latijns-Amerika (juni 2015): https://vimeo.com/130036707.
- Een alliantie van groepen over de hele wereld werkt aan de ontwikkeling van een bindend internationaal instrument om schendingen van de mensenrechten door bedrijven aan te pakken. Verdrag Alliantie-verklaring beschikbaar hier. (Mei 2015).

CIDSE CONTACT
Stefan Reinhold - reinhold (at) cidse.org - + 32 233 3751

LIJST MET CO-CONVENORS (In alfabetische volgorde):
Alternative Information and Development Centre (AIDC) Attac Argentina, Braziliaans netwerk voor integratie van mensen (REBRIP), Comité voor de afschaffing van schulden van de derde wereld (CADTM), CADTM AYNA., Centre of United and Progressive Workers (SENTRO), CIDSE, Copenhagen Initiative for Central America and Mexico (CIFCA), Collectif Venezuela 13 Avril, Bruxelles, Comité pour les Droits Humains "Daniel Gillard", Corporate European Observatory (CEO), Ecologistas en Acción, Enginyeria Sense Fronteres, Enlazando Alternativas, Entrepueblos, Frankrijk America Latina, Food First Information and Action Network (FIAN), Friend of the Earth Colombia (CENSAT), Friend of the Earth Guatemala (CEIBA), Friends of the Earth International, Friends of the Earth Latin America and the Caribbean, Friends of the Earth Earth Uruguay (REDES), wereldwijde campagne om bedrijfsmacht te ontmantelen en straffeloosheid te stoppen, Europees netwerk van ngo's Grupo Sur, Hemispheric Social Alliance (HSA), Institute of Policy Studies- Global Economy Project, Mémoires des Luttes France, Mouvement VEGA, Movement of Peoples Beïnvloed door dammen in Brazilië (MAB), Observatori del Deute en la Globalització (ODG), Observatorio de Multinacionales en América Latina (OMAL, Paz con Dignidad), Oficina Internacional de l os Derechos Humanos - Acción Colombia (Oidhaco), Partij van Europees Links, Red Latinoamericana sobre Deuda, Desarrollo y Derechos (LATINDADD), Red Mexicana de Accion frente al Libre Comercio (RMALC), Rosa Luxembourg Foundation Brussels, Solidaridad Suecia - America Latina (SAL), TIYE International (Black, Migrant and Refugee Women in the Netherlands), Transnational Institute (TNI), WIDE +, World March of Women.

CIDSE NL Persbericht Openbaar debat EU-CELAC 8th juni
CIDSE ES Comunicado de prensa EU-CELAC días de mobilización 8 junio
CIDSE FR Communiqué de Presse EU CELAC Debat Public 8 juin

Deel deze inhoud op sociale media