Persbericht: Conflictmineralen: EU kiest voor "verantwoordelijkheid voor sommigen", waardoor de vooruitzichten worden beperkt om misbruik door gemeenschappen te verminderen - CIDSE
© Brockmann / MISEREOR

© Brockmann / MISEREOR

Gisteravond, 15e juni 2016, hebben de Europese instellingen die onderhandelen over de EU-regeling voor conflictmineralen een politiek akkoord bereikt.

Terwijl EU-vertegenwoordigers die over de tekst onderhandelen nu de deal vieren, wijst CIDSE op de zwakke punten van de overeenkomst die de tastbare gevolgen voor de bevolking in de buurt van mijngebieden zal beperken.

Ondanks een sterke oproep van 150 katholieke leiders uit 38-landen over de hele wereld, ondanks acties ondernomen door burgers, ondanks vele belangenbehartigingsbijeenkomsten en openbare conferenties, Hebben EU-lidstaten zich verzet tegen oproepen voor een tamelijk gedeelde verantwoordelijkheid in de hele toeleveringsketen, niet in lijn met inspanningen om de internationale normen te versterken met een coherente aanpak.

De verordening heeft een gedeeltelijke aanpak, omdat alleen de importeurs van metalen en ruwe mineralen hun toeleveringsketens moeten controleren. Alle andere bedrijven die de mineralen binnen eindproducten of halffabrikaten importeren, zijn helemaal niet verplicht. Bernd Nilles, secretaris-generaal van CIDSE “erkende een eerste stap in de goede richting dankzij de inspanningen van degenen die hard werkten om aan een verplichte eis te voldoen, terwijl hij betreurde dat Europese burgers nog steeds geen enkele garantie hebben dat de hightech-producten die ze kopen verstoppen geen verhalen over lijden. De beslissing die zojuist is genomen, plaatst de mensen, en vooral de meest kwetsbaren, niet centraal; het weerspiegelt daarom niet de principes van een deugdzame Europese Unie ”.

In een opiniestuk vlak voor de trialoogvergadering herinnerde de Hondurese kardinaal Oscar Rodríguez Maradiaga zich de woorden van paus Franciscus 'encycliek Laudato Si' die een jaar geleden werd gepubliceerd: "Er zijn te veel speciale belangen, en economische belangen overtreffen gemakkelijk het algemeen belang ... De belangen van economische groepen die op irrationele wijze levensbronnen vernietigen, mogen niet de overhand krijgen bij het omgaan met natuurlijke hulpbronnen. " Hoewel het Europees Parlement in mei 2015 voor een krachtig voorstel stemde, gaven de EU-lidstaten er de voorkeur aan om veel categorieën EU-bedrijven vrij te stellen van de verordening, waaronder grote bedrijven die mineralen importeren in componenten voor afgewerkte producten die hun grotere middelen hadden kunnen inzetten zorgvuldigheidspraktijk op een alomvattende manier in de toeleveringsketens.

Stefan Reinhold, coördinator van de campagne voor conflictmineralen van CIDSE, zei: “De deal houdt in dat slechts een fractie van de bedrijven verplicht zal zijn om verantwoordelijk te handelen, terwijl anderen worden losgelaten. Zonder de belangrijke rol die downstream-bedrijven spelen bij het aansturen van verandering, kunnen we alleen maar ernstige zorgen hebben over de effectiviteit van de regelgeving om de doelstelling te bereiken 'het verbreken van de banden tussen de handel in mineralen en conflicten'. De herzieningsclausule van twee jaar zal essentieel zijn, omdat we waarschijnlijk beperkte verbeteringen kunnen zien door een klein aantal zakelijke actoren, terwijl gemeenschappen op een aanzienlijk niveau te maken zullen krijgen met aanhoudende misbruiken door gewapende groepen vanwege de enorme hiaten die ontstaan ​​door het toelaten van de meeste bedrijven om door te gaan met een zelfregulerende aanpak. "

EINDE

Contactgegevens:
Stefan Reinhold, CIDSE Advocacy-coördinator voor conflictmineralen
+ 32 (0) 2 282 40 71, opnieuw vasthouden (at) cidse.org

Valentina Pavarotti, CIDSE Media- en Communicatiemedewerker
+ 32 (0) 2 2824073, pavarotti (at) cidse.org

Opmerkingen voor de redactie:
Achtergrond van de regeling voor conflictmineralen:
Bij gebrek aan een sterk regelgevend systeem kunnen Europese burgers er niet zeker van zijn dat de producten die ze dagelijks kopen en gebruiken geen schendingen van de mensenrechten inhielden. Om dit probleem aan te pakken, heeft de Europese Commissie in maart 2014 de verordening "conflictmineralen" voorgesteld. Het voorstel was in veel opzichten teleurstellend: het bestond uit een zelfcertificeringssysteem waar bedrijven vrijwillig bij konden aansluiten, en het gold slechts voor 19 smelterijen en raffinaderijen. gevestigd in de EU (hoewel niet alle producten die de EU-markt binnenkomen die de beoogde mineralen bevatten). Op 20 mei 2015 versterkte het Europees Parlement (EP) het voorstel door alle Europese bedrijven die componenten en eindproducten die de beoogde mineralen bevatten te vervaardigen of importeren, te verplichten hun toeleveringsketens te controleren om er zeker van te zijn dat ze geen aanleiding geven tot conflicten of deelnemen aan mensenrechtenschendingen. . Maar de lidstaten hebben geprobeerd de plannen te verzwakken. Onderhandelingen op hoog niveau zijn achter gesloten deuren verlopen in een trialoogproces waarbij de verordening wordt afgezwakt en bijna zinloos wordt gemaakt voor degenen die door deze bloedige handel worden getroffen.

Een bericht van paus Franciscus:
In een openbaar bericht gestuurd naar leiders van gemeenschappen die getroffen zijn door mijnbouw in juli 2015, benadrukt paus Franciscus de gedeelde verantwoordelijkheid van regeringen, burgers en ondernemers en mannen om te handelen om de nodige verandering te brengen: “De hele mijnbouwsector wordt beslist opgeroepen om een ​​radicale paradigmaverschuiving teweeg te brengen om de situatie in veel landen te verbeteren. Aan deze verandering kan een bijdrage worden geleverd door de regeringen van de thuislanden van multinationale ondernemingen en van die waarin zij actief zijn, door ondernemingen en investeerders, door de lokale autoriteiten die toezicht houden op mijnbouwactiviteiten, door werknemers en hun vertegenwoordigers, door internationale toeleveringsketens met hun verschillende tussenpersonen en degenen die actief zijn op de markten van deze materialen, en door de consumenten van goederen waarvan de mineralen nodig zijn. Al deze mensen worden opgeroepen om gedrag aan te nemen geïnspireerd door het feit dat we een enkele menselijke familie vormen, “dat alles met elkaar verbonden is, en dat echte zorg voor ons eigen leven en onze relaties met de natuur onlosmakelijk verbonden is met broederschap, gerechtigheid en trouw aan anderen ”.

CIDSE is een internationale familie van katholieke organisaties voor sociale rechtvaardigheid, die samenwerken om gerechtigheid te bevorderen, de kracht van wereldwijde solidariteit te benutten en transformationele verandering tot stand te brengen om een ​​einde te maken aan armoede en ongelijkheden. We doen dit door zowel systematisch onrecht en ongelijkheid als vernietiging van de natuur uit te dagen. Wij geloven in een wereld waar ieder mens het recht heeft om in waardigheid te leven www.cidse.org

CIDSE-leden: Broederlijk Delen (België), CAFOD (Engeland en Wales), CCFD - Terre Solidaire (Frankrijk), Center of Concern (VS), Cordaid (Nederland), Development & Peace (Canada), Entraide et Fraternité (België) , eRko (Slowakije), Fastenopfer (Zwitserland), FEC (Portugal), FOCSIV (Italië), Fondation Bridderlech Deelen (Luxemburg), KOO (Oostenrijk), Manos Unidas (Spanje), MISEREOR (Duitsland), Progressio (Verenigd Koninkrijk), SCIAF (Schotland), Trócaire (Ierland)

CIDSE heeft a. Gecoördineerd verklaring ondertekend door 150 Kerkleiders uit 38-landen op 5-continenten en vroegen om krachtige regelgeving om het doel te bereiken om de link tussen natuurlijke hulpbronnen en conflicten te verbreken.

Andere bronnen van CIDSE over conflictmineralen zijn Beschikbaar.

CIDSE_Press_Release_Z16_June_2016.pdf

Deel deze inhoud op sociale media