Laatste hindernis genomen voor historische Franse wetgeving inzake waakzaamheid van bedrijven - CIDSE
tegoed: SOMO

Laatste hindernis overwonnen voor historische Franse wetgeving inzake corporate waakzaamheid

tegoed: SOMO

Franse Corporate plicht tot waakzaamheid krijgt groen licht van de Constitutionele Raad

De Franse Constitutionele Raad publiceerde gisteren een besluit naar aanleiding van bezwaren tegen de corporate plicht van waakzaamheidswet op grond van ongrondwettigheid. De Raad handhaafde de tekst van de wet en valideerde de invoering van nieuwe waakzaamheidsverplichtingen voor bedrijven met betrekking tot de bescherming van de mensenrechten en het milieu.

Hoewel de Raad de aangehechte civielrechtelijke sanctie van € 10 tot € 30 miljoen heeft afgeschaft, blijft de aansprakelijkheid van toepassing wanneer bedrijven hun plicht tot waakzaamheid niet nakomen, waaronder het niet publiceren van een waakplan of fouten bij de uitvoering ervan.

We verwelkomen het besluit van de Raad om het grootste deel van de tekst van de wet te behouden, en de vermelding van de "dwingende voordelen van algemeen belang". We waarderen ook de mening van de Raad dat de gecreëerde zorgplicht geen inbreuk maakt op de vrijheid van bedrijven om te handelen en zaken te doen. Hoewel de civielrechtelijke sancties voor bedrijven een sterkere stimulans zouden hebben gecreëerd om zich aan deze wet te houden, ondermijnt hun verwijdering de architectuur en het algemene mechanisme van de wet niet.

Belanghebbenden - waaronder slachtoffers, ngo's en vakbonden - kunnen gerechtelijke autoriteiten nog steeds vragen een bedrijf te bevelen een waakzaamheidsplan op te stellen, te publiceren en uit te voeren om schendingen van de mensenrechten en milieuschade veroorzaakt door hun activiteiten en die van hun dochterondernemingen, onderaannemers en leveranciers in Frankrijk en in het buitenland. Geïnteresseerde partijen kunnen ook de aansprakelijkheid van het bedrijf aangaan via een civiele procedure en om schadevergoeding vragen wanneer de schending van de wettelijke verplichtingen door een bedrijf tot schade heeft geleid. De Franse wet is een historische stap voorwaarts bij het reguleren van de activiteiten van transnationale ondernemingen.

CIDSE sluit zich aan bij Franse maatschappelijke organisaties en roept op tot het aannemen van soortgelijke wetgeving door alle Europese landen, en op EU- en internationaal niveau, om effectieve mensenrechten en milieubescherming te bereiken en slachtoffers van bedrijfsmisbruik toegang tot gerechtigheid en rechtsmiddelen te bieden.

Meer informatie over de Franse vennootschapsbewakingsplicht vindt u hier FAQ door de European Coalition for Corporate Justice (ECCJ).

FR - Devoir de vigilance: le Conseil Constitutionnel valide l'essentiel de la loi

Deel deze inhoud op sociale media