Persbericht: Twee jaar nadat de Mariana-dam is gebroken: wereldwijde actie nodig om soortgelijke rampen te voorkomen - CIDSE
Credits: Rogério Alves / TV Senado CC BY 2.0

Persbericht: Twee jaar na Mariana dam burst: Wereldwijde actie nodig om soortgelijke rampen te voorkomen

Credits: Rogério Alves / TV Senado CC BY 2.0

Vorige week (23-27 oktober 2017) vonden de eerste onderhandelingen over een VN-verdrag over bedrijven en mensenrechten plaats in Genève. Het momentum groeit, maar er zijn meer inspanningen nodig om het noodzakelijke kader te creëren om de straffeloosheid van bedrijven te stoppen en slachtoffers van mensenrechtenschendingen toegang tot de rechter te bieden.

Op 5th, 2015, barstte de Fundão-dam in de gemeente Mariana in Minas Gerais, Brazilië. Miljoenen kubieke meter ijzermijnenresten van de mijn beheerd door Samarco, een joint venture van Vale-BHP Billiton, creëerden een stortvloed van modder die hele dorpen, inclusief scholen en kerken, verwoestte en de rivieren Gualaxo do Norte, Carmo en Doce vervuilde. 19 mensen stierven en honderdduizenden werden getroffen. Wat herstelbetalingen en schadevergoeding betreft, wachten de meeste getroffenen nog steeds op gerechtigheid.

CIDSE ontwikkelde een online multimediadossier om het schandalige verhaal van de Mariana uitbarsting en de strijd van de getroffen mensen voor gerechtigheid zo algemeen mogelijk te maken.

Het falen van de Fundão-dam van Samarco staat niet op zichzelf; veel mensen over de hele wereld worden geconfronteerd met mensenrechtenschendingen door de activiteiten van transnationale bedrijven. Hoewel er een aantal internationaal niet-bindende kaders zijn, kunnen slachtoffers van mensenrechtenschendingen hier geen direct afdwingbare rechten aan ontlenen. En vooral vertrouwen op individuele staten om de bescherming van de mensenrechten te bevorderen en te garanderen, wanneer machtige bedrijven over de grenzen opereren, is gewoon niet genoeg.

"CIDSE roept op tot internationaal bindende regels via een VN-verdrag om ervoor te zorgen dat bedrijven op een verantwoorde manier zaken doen, en ervoor zorgen dat mens en natuur er niet onder lijden. Keer op keer zien we dat nationale benaderingen alleen niet in staat zijn om te gaan met de internationalisering van het bedrijfsleven. Wereldwijde uitdagingen vereisen wereldwijde antwoorden. ”Zei Denise Auclair, CIDSE Senior Advisor.

Vorige week kwam de open Intergouvernementele Werkgroep, die het mandaat heeft om een ​​juridisch bindend instrument voor transnationale ondernemingen, andere ondernemingen en mensenrechten te ontwikkelen, bijeen in Genève. CIDSE is verheugd getuige te zijn van het groeiende momentum voor het Verdrag, waarbij 100-staten deelnemen aan de sessie van dit jaar, evenals talrijke academische en deskundige bijdragen die de weg wijzen naar een toekomstig Verdrag. Wij roepen alle staten op hun inzet te tonen voor slachtoffers van mensenrechtenschendingen, zoals verkondigd tijdens de sessie, door zich constructief in te zetten voor effectieve volgende stappen in het proces om het mandaat te vervullen.

Ondertussen zullen degenen die getroffen zijn door de damuitbarsting in Mariana blijven eisen voor gerechtigheid en effectievere preventie, en het CIDSE-netwerk zet zich in om hen te ondersteunen.

Het dossier is beschikbaar in Engels, Portugees, Spaans, Frans en Duits.

Contact: Valentina Pavarotti, CIDSE Media and Communications Officer, pavarotti (at) cidse.org

CIDSE_press_release_Mariana_anniversary.pdf

Deel deze inhoud op sociale media