Persbericht: Wereldwijd forum om gemeenschappen te verenigen die zijn getroffen door extractivisme - CIDSE
© CIDSE

Persbericht: Wereldwijd forum om door extractivisme getroffen gemeenschappen te verenigen

© CIDSE

Over de hele wereld zijn we de afgelopen jaren getuige geweest van de intensivering van de overexploitatie van onze natuurlijke hulpbronnen door mijnbouw, intensieve landbouw, grootschalige visserij, houtkap en uitbreiding van de olie- en gaswinning. Dit extractivistische kapitalistische model wordt gedreven door de niet-duurzame consumptie en speculatie van rijke naties en de elites van de wereld, die samensmelten in grote multinationale ondernemingen.

Spaanse versie hieronder

Vanaf vandaag, maandag 12 november in Johannesburg, zullen activisten en vertegenwoordigers van gemeenschappen uit de hele wereld die getroffen zijn door het extractivistische kapitalisme samenkomen om een ​​gemeenschappelijk, wereldwijd politiek platform te bouwen dat weerstand kan consolideren en alternatieven voor het dominante extractivistische model kan bevorderen.

Het Thematisch Sociaal Forum voor Mijnbouw en Extractivisme zal gedurende vier dagen 300 internationale afgevaardigden ontvangen in het Workers Museum, Sci-bono Center en Music Factory in het district Newtown.

In naam van vooruitgang en ontwikkeling heeft het extractivistische kapitalisme enorme landgebieden verwoest en aangetast; giftige waterbronnen; verhoogde klimaatafbraak; gedecimeerde dieren in het wild, vispopulaties en levende systemen; en in veel gevallen hebben ze inheemse gemeenschappen ontheemd of vernietigd. In de meeste gevallen over de hele wereld treft de destructieve impact van deze activiteiten het meest vrouwen en arme gemeenschappen.

Ondersteund door regeringen, lokale elites en soms zelfs traditionele leiders, zijn extractivistische bedrijven, waaronder de EU, door de jaren heen ook in verband gebracht met mensen- en ecologische rechten, waaronder de vervolging, criminalisering en zelfs moord op degenen die zich verzetten tegen hun destructieve projecten.

Het vierdaagse Thematisch Sociaal Forum zal gemeenschappen, activisten, kerken en de arbeidssector samenbrengen. Het Forum zal uitmonden in de ontwikkeling van een protocoldocument naar een rechtvaardige overgang van het extractivistische kapitalisme en dat ter goedkeuring zal worden voorgelegd aan relevante internationale instanties.

Het CIDSE-netwerk, met zijn jarenlange inzet voor mensenrechten en alternatieven voor mijnbouw en extractivisme, ondersteunt en neemt actief deel aan het forum. Vertegenwoordigers van het secretariaat en enkele vertegenwoordigers van de aangesloten organisaties (CCFD-Terre Solidaire, Frankrijk; DKA (lid van CIDSE's lid KOO), Oostenrijk; Fastenopfer, Zwitserland; Misereor, Duitsland) zijn ter plaatse. Anderen, zoals CAFOD, Engeland en Wales; SCIAF, Schotland en Trocaire, Ierland hebben het forum in verschillende vormen ondersteund.

Opmerkingen voor de redactie:

Meer details over het programma zijn te vinden op https://www.thematicsocialforum.org

Neem voor meer informatie en mediamogelijkheden contact op met:

Valentina Pavarotti, CIDSE Communications and Media Relations Oficer; pavarotti (at) cidse.org

Contacten van CIDSE-secretariaat ter plaatse: Stefan Reinhold: reinhold (at) cidse.org; Sylvia Obregon: obregon (at) cidse.org

Voor meer informatie over CIDSE's betrokkenheid bij extractivisme, conflictmineralen en zakelijke en mensenrechtengerelateerde kwesties, bezoek onze thematische pagina.

Un Foro Global heeft een comunidades afectadas por el extractivismo

En los últimos años hemos asistido en todo el mundo a la intensificación de la sobrexplotación de nuestros recursos naturales a través de la minería, la agricultura, la pesca a gran escala, la explotación forestal y la expansión de la extracción de petróle gas.

Este modelo capitalista basado en el extractivismo se basa en pautas de consumo insostenibles y en la especulación de las naciones ricas y de las élites mundiales cuyos intereses se funden con los de las grandes corporaciones multinacionales.

El lunes 12 de noviembre en Johannesburgo dará comienzo el encuentro, en el que activistas y representantes de comunidades de todo el mundo afectadas por el capitalismo extractivista se darán cita para construir una plataforma política global común, que contribuya een consolidar las avesistentie alternativas al modelo extractivista dominante.

El Foro Social Temático de la Minería y el Extractivismo reunirá a 300 representantes internacionales durante cuatro días en el museo de los Trabajadores, el Sci-Bono Center en el Music Factory en recinto Newton.

En el nombre del progreso y el desarrollo, el capitalismo extractivista ha devastado y degradado vastos territorios; intoxicado fuentes de agua; intensificado el colapso climático; diezmado la fauna salvaje, la población pesquera y sus ecosistemas; y en muchos casos ha desplazado y destruido numerosas comunidades indígenas.

Con el apoyo de gobiernos, élites locales e incluso en ocasiones los líderes tradicionales, las empresas extractivas se han asociado a lo largo de los años con violaciones de derechos humanos y ambientales, incluyendo la persecución, criminalización e incluso asesinato op incluso asesinato op destructivos proyectos.

Los cuatro días de Foro Social Temático culminarán con el desarrollo de un documento protocolario hacia una transición justa del capitalismo extractivista el cual será remitido para su adoptción en los organismos internacionales pertinentes.

La red CIDSE, con su larga experiencia en defender los derechos humanos y las alternativas a la minería y el extractivismo, está apoyando y participando activamente en el foro. Representantes de la Secretaría, así como algunos representantes de sus organizaciones miembros (CCFD-Terre Solidaire, Francia; DKA (miembro de KOO, miembro de CIDSE), Oostenrijk; Fastenopfer, Suiza; Misereor, Alemania) están presentes en el evento. Otros, como CAFOD, Inglaterra y Gales; SCIAF, Escocia; y Trocaire, Irlanda han apoyado el foro en otras formas.

Deel deze inhoud op sociale media