Persbericht: "EP-stemming over EU CSDD-richtlijn" - CIDSE

Persbericht: “EP-stemming over EU CSDD-richtlijn”

CSDDD Tekst van het Europees Parlement is een cruciale mijlpaal in de richting van bedrijfsverantwoordelijkheid en rechtvaardigheid

CIDSE, de internationale familie van katholieke sociale rechtvaardigheid, verwelkomt het rapport van het Europees Parlement over de Corporate Sustainability Due Diligence-richtlijn (CSDDD).

"De stemming van vandaag is een nieuwe mijlpaal op weg naar verantwoordingsplicht en rechtvaardigheid door bedrijven, in de aanloop naar de trialoogonderhandelingen”aldus Josianne Gauthier, secretaris-generaal van CIDSE. “De tekst van het Parlement is niet perfect, maar bevat een sterke plicht tot zorgvuldigheid op het gebied van mensenrechten en milieu, cruciale toegang tot de rechter en wettelijke aansprakelijkheidsbepalingen die essentieel zullen blijken te zijn voor vrouwen, inheemse volkeren, boeren en arbeiders over de hele wereld die de verwoestende gevolgen van onverantwoorde zakelijke activiteiten', voegde ze eraan toe.

CIDSE heeft met de grotere katholieke familie gewerkt aan een tekst waarin de menselijke waardigheid en de bescherming van ons gemeenschappelijk huis centraal staan. Volgens Josianne Gauthier, “deze tekst is een cruciale stap in de opbouw van een economie van solidariteit en zorg voor elkaar. Economische activiteiten kunnen de waardigheid van de menselijke persoon en de noodzaak om voor de schepping te zorgen niet negeren, en het najagen van winst kan de roep van de armen niet overtreffen. We verwelkomen de stemming van vandaag en we moedigen de EU-wetgevers aan om tijdens de komende trialoog de geest ervan te behouden”.

De door het Parlement goedgekeurde tekst zal grote bedrijven die hun hoofdkantoor in de EU hebben en actief zijn, dwingen om in hun hele waardeketen due diligence op het gebied van mensenrechten en milieu na te leven, in overleg met de betrokken belanghebbenden en gemeenschappen. Het bevat ook belangrijke wettelijke aansprakelijkheidsbepalingen en heft belangrijke belemmeringen op voor gerechtigheid voor degenen die verhaal willen halen voor bedrijfsschade.

Toch, aldus Lieve Herijgers, directeur van Broederlijk Delen, de lidorganisatie van CIDSE in België, is er ruimte voor verbetering. “De timing voor de tenuitvoerlegging van de wetgeving, die zeven jaar zal duren voordat ze van kracht wordt, lijkt los te staan ​​van de urgente realiteit waarmee veel van onze partners ter plaatse elke dag leven, waarvan sommigen al jaren wachten op gerechtigheid.” Inderdaad, de tekst zal eerst van kracht worden voor grote bedrijven en zal geleidelijk alleen betrekking hebben op alle bedrijven die onder de reikwijdte vallen. “We hopen dat de medewetgevers de kwestie tijdens de komende onderhandelingen zullen bespreken.”

Ondanks dat de tekst bij de stemming van vandaag een meerderheid behaalde, was de aanneming van het verslag een moeizame strijd, met vele tegenamendementen.edie worden ingediend door centrumrechtse EP-leden “Sommige van deze amendementenemannen werden ingediend door leden die nauwe banden hebben met bedrijven die rechtstreeks door de toekomstige wet worden getroffen”, benadrukte Giuseppe Cioffo, CIDSE Corporate Regulation Officer. “Dit geeft een verontrustend signaal aan EU-burgers, die verwachten dat hun vertegenwoordigers voor hen werken en niet voor particuliere belangen”, voegde Cioffo eraan toe.

"TDe stemming van vandaag was een positief signaal dat business as usual geen optie meer is. Deze tekst is een ongekende stap in de richting van een wereld waarin bedrijven verantwoordelijk worden gehouden voor hun impact” zei Sylvie Bukhari de Pontual, voorzitter van CCFD-Terre Solidaire. CIDSE Franse lidorganisatie, "ondanks dat belangrijke bepalingen inzake toegang tot de rechter, zoals de omkering van de bewijslast voor slachtoffers en de aansprakelijkheid van het moederbedrijf, de parlementaire discussie niet hebben overleefd", voegde ze eraan toe. "We hopen dat deze tekortkoming in de trialoog zal worden aangepakt."

Het verslag wordt momenteel herzien door het bureau van het parlement om het onderwerp te zijn van onderhandelingen samen met de algemene oriëntatie van de Raad van de EU en het ontwerpvoorstel van de Commissie. De interinstitutionele onderhandelingen zullen naar verwachting voor de zomer van start gaan en tegen het einde van het jaar zal een definitieve versie van de richtlijn worden geconsolideerd.

MEDIA CONTACTEN:

Giuseppe Cioffo, Corporate Regulation and Extractives Officer, CIDSE (cioffo(at)cidse.org)
Giorgio Gotra, communicatiemanager, CIDSE (gotra(at)cidse.org)

Aanvullende informatie: Europese Laudato Si' Alliantie Persbericht, 2 juni 2023

Omslagfoto: Moses Ceaser / CIFOR – Mijnlandschap in Oost-Kalimantan, Indonesië

Deel deze inhoud op sociale media